perjantai 23. syyskuuta 2016

Avustaja lentokentällä

En ole mikään erityisasiantuntija tässä asiassa, mutta ajattelin silti kertoa kokemuksiani. Ehkä niistä on jollekulle vinkkiä. Käytännön syistä mainitsen tässä heti, että näkökulmani on henkilön, joka pystyy kävelemään ja pärjää ilman mitään erikoisvälineitä. 

Sitten asiaan. Tässä lainaus Trafin sivuilta:


"EU on turvannut sinulle tiettyjä oikeuksia matkustamisen helpottamiseksi. Sinulla on oikeus maksuttomaan avustustuspalveluun. Sinun tulee saada tietoa esteettömyydestä. Voit myös kuljettaa maksutta tarvitsemiasi apuvälineitä.  

Avustuspalvelun avulla pyritään helpottamaan liikkumista lentoasemilla ja koneeseen siirtymisessä."


Olen käyttänyt lentokenttien avustuspalvelua nyt kolmella matkalla. Se tarkoittaa sitä, että minua kärrätty pitkin kenttiä nelisentoista kertaa Helsinki-Vantaalla, Dublinissa, Hongkongissa ja Kunmingissa. Käyttämäni lentoyhtiöt rajoittuvat vain Finnairiin, Norwegianiin ja China Eastern Airlinesiin. 

Palvelun varaus onnistui Finnairin lennoille chatin kautta. Norwegianille ensimmäisellä kerralla varaus vaati puhelun, toisella kerralla osasin hoksata tehdä sen kirjautumalla matkustustietoihini ja lisäämällä avustuspyynnön sitä kautta. Palvelun varauksessa kysytään aina, kykeneekö matkustaja kävelemään pieniä matkoja, kiipeämään portaita ja istuutumaan koneeseen ilman apua.

Tässä käytännön ohjeita liittyen avustuspalvelun:



Matkustin ilman avustusta viimeksi kesällä 2014. Silloin tuli selväksi, että homma ei toimi enää omin avuin, ei ainakaan, jos matkustan ilman seuraa. Kaikki jonoissa seisominen (paikoillaan seisominen on minulle ja monelle muulle cfs:ää sairastavalle fyysisesti vaativampaa kuin kävely), häly ja tungos rasittivat niin, että aivot eivät oikein enää käsittäneet opasteita ja numeroita, jonka vuoksi lähtöportille löytäminen oli aikamoista tuuripeliä. Kun portti vielä oli kentän äärimmäisessä päässä ja koneeseen noustiin portaita ja mukanani oli täysi lentolaukku, koneeseen pääseminen oli kiinni pelkästä sinnikkyydestä. Siinäpä sitten käkittiin koko kolmetuntinen lento cfs-pahoinvoinnissa ja pyörrytyksessä. Perillä matkasta toipuminen vaati tietysti veronsa.

Olin ajatellut, että avustuspalvelu on heitä varten, jotka eivät pysty kävelemään. Mutta kesän 2014 lennot opettivat, että ei asia ole niin yksinkertainen. Jos avustuspalvelun käyttäminen tekee lennosta siedettävämmän ja nopeuttaa matkan määränpäässä lennoista toipumista, on varsin järkevää ottaa apu vastaan. (Nyttemmin minun ei ole enää tarvinnut pohtia kysymystä senkään vertaa. Kiinasta ja Irlannista palatessani en olisi pärjäännyt lentokoneesta taksille omin voimin millään konstein.)


Siinä taustoitus. Tässä joitakin kokemuksiani ja havaintojani:

- Kaikilla käyttämilläni kentillä avustuspalvelu on toiminut hienosti. Helsinki-Vantaalla ja Dublinissa olen joka kerta saanut kainoon pyyntööni myöntävän vastauksen ja minut on kyyditty portille eväskaupan ja vessan kautta.

- Avustettuna pääsee turvatarkastus- ja passijonojen ohi, mikä vähentää huomattavasti lentokentän aiheuttamaa rasitusta.

- Helsinki-Vantaalla ja Dublinissa olen siinä missä muutkin lähtiessäni jonottanut lähtöselvitykseen  (sanonut kenttävirkailijoille, että olen tilannut pyörätuolipalvelun, jolloin minut on ohjattu tiskille, ei automaatille). Helsingissä lähtöselvityksestä on sitten soitettu avustuspalveluun ja ohjattu minut odottamaan lähimpään paikkaan (esim kahvioon), jossa on tuoleja. Siinä sitten olen odottanut avustajaa 10 - 60 min (riippuen vuorokaudenajasta ja ruuhkasta). Dublinissa minut on ohjattu Reduced Mobility -alueelle, vai mikä sen nimi nyt on. Siellä on penkit ja virkailija, joka piipauttaa matkalipusta tiedot ja kutsuu avustajan paikalle.

- Laskeutumisen jälkeen avustajat ovat olleet odottamassa koneen ovella (olen päässyt aina viimeiseksi ulos) ja tulleet hakemaan matkalaukkuni hyllyltä. Vaihtoehtoisesti lentokoneen henkilökunnasta joku on roudannut laukkuni ovelle. Dublinissa saapuneet avustettavat näköjään käytetään ilmoittautumistiskin kautta. Mitä lie kirjanpitoa, mutta nopsaan homma on hoitunut. (Ensimmäisellä kerralla olin niin väsynyt, että kun tiskiltä kysyttiin nimeäni, en ymmärtänyt kysymystä.)

- Hongkongissa olen ollut vain välilaskujen vuoksi. Avustajat ovat olleet odottamassa koneen ovella nimikyltti kourassaan. Hongkongissa systeemi näyttää (kahden välilaskuotannan perusteella) olevan se, että lentoa vaihtavat avustettavat odotutetaan transfer-alueella. Eli minut vietiin lentoyhtiön tiskille, jossa minulle kerrottiin, mihin kellonaikaan minut tullaan noutamaan lentokoneeseen. Matkaliput virkailija antoi avustajalle. Koska Hongkongin transfer-alue ei ole mikään ostoskeskus, huvipuisto eikä kylpylä vaan parin ruokapaikan ja penkkikolonnan kattava alue, pitkä vaihtoaika siellä ei ole mikään hupaisa juttu.

- Lentokoneen henkilökunnan suhtautuminen avuntarpeeseen on ollut vaihtelevaa. Ei kertaakaan tylyä, mutta joskus nuivaa. Joitakin kertoja olen joutunut pyytämään matkalaukkuni kanssa apua. Siitä lentoemot ja stuertit selvästi eivät pidä, vaikka apua antavatkin.

- Toisaalta. Hongkongissa odottaessani portilla pääsyä Helsingin-koneeseen: Avustaja jätti minut portille, sillä kertaa ei ollut luvassa saattoa koneeseen. Mitä en tarvinnutkaan, koska ei ollut portaita, joissa laukun kantaminen on raskasta. Kun matkustajia alettiin kutsua matkalippujen koodien mukaan jonoihin, menin näyttämään lippuni pyörätuolileimaa virkailijalle ja kerroin, etten voi seistä jonossa. (Olin 8 tunnin vaihtoajan jälkeen heikossa hapessa ja edessä oli 10 tunnin lento ja kiduttava koneeseenjonotusseisonta olisi kestänyt ainakin 20 minuuttia.) Virkailija istutti minut odottamaan ja kohta joku lentokoneen henkilökunnasta tuli hakemaan laukkuni ja saattamaan minut koneeseen ja teki kaiken aivan ilolla. 

- Jostakin syystä ulkoiset sairauden merkit tuntuvat vaikuttavan lentokoneen henkilökunnan asenteeseen. Jos minulla on ollut rannetuet käsissä, kun olen pyytänyt apua matkalaukun kanssa, apu on ollut iloisempaa kuin jos minulla ei ole ollut. (Esim siinä tapauksessa kun olen fiksusti unohtanut tuet lentolaukkuun ja koneesta poistuttaessa niitä ei saa käyttöön ennen kuin on ottanut laukun hyllyltä...)

- Pyörätuolia tarvitsevat ihmiset puhuvat usein siitä, miten toiset ihmiset eivät puhuttele heitä vaan pyörätuolin työntäjää. On tullut huomattua. Pyörätuoliin ei saa katsekontaktia muilta kuin passin tarkastajilta. (Okei, on ollut muutamia poikkauksia, jotka lämmittävät mieltä sitäkin enemmän.)

- Helsinki-Vantaan passintarkistusluukkujen välisiä käytäviä on kavennettu. Niistä mahtuu pyörätuoli juuri ja juuri. Mutta tiukkaa tekee ja kolisee. Ei kiva sellaiselle, jolla on joku kipeä vamma tai esimerkiksi haavoittuva niska. Passintarkastuksessa on toki väylä pyörätuoleillekin, mutta avustaja kertoi, että tulliviranomaiset eivät ole oikein hoksanneet, että sinne tarvittaisiin virkailija istumaan.

- Dublinissa olen päässyt kiinnostavien vempainten kyytiin. Kerran minut nimittäin noukittiin koneesta ambuliftillä. Vaikka olin ilmoittanut, että voin käyttää portaita. Mutta ambulift sinne minun vuokseni oli koneen kylkeen ajettu. Ambulift on se sellainen kuormuri, jonka selässä on hissikontti, joka nousee lentokoneen oven tasalle. Sellaisella sitten ajettiin pitkin lentokenttää. Häpesin silmät päästäni aiheuttamaani vaivaa. Lisäksi olen Dublinissa päässyt ajelemaan sillä gofkärrymäisellä autolla, joka kuljettaa mummoja ja pappoja lentokenttien pitkillä käytävillä.


Lopuksi tässä sanon kantapään kautta oppimani asian. Kannattaa pyytää apua. Ja kannattaa ottaa se vastaan. Ja kannattaa uskaltaa ilmaista heikkoutensa. Kuten minä siellä Hongkongissa, kun ymmärsin etten pysy tolpillani, jos joudun jonottamaan koneeseen. Viisaammat ovat minua muistuttaneet: minulla on lakisääteinen oikeus saada tarvitsemani apu matkustaessani. Eli. Ei tarvitse hissutella varpaillaan ja pyydellä anteeksi. Minä hissuttelin ja nolostelin aina viimeviikkoiseen Irlannin-paluulentooni saakka. Silloin ymmärsin, että nolostelu on ihan turhaa. Että saan vain olla iloinen, että yhteiskunta järjestää apua, joka mahdollistaa minullekin sen, että voin poistua kotisohvalta ihan toiseen maahan saakka.



8 kommenttia:

  1. Hei taas!
    Kiva aihe, ja hyvã kuulla, että systeemi pelaa:) jos on etukãteen hankkinut apua, olen kuullut muiltakin tyytyvãisyyden sanoja. Mutta jos sattuu sairastumaan kesken matkan, tilanne on monin paikoin toinen... sitten kysytään vakuutuksia ja tuodaan lisãmaksuja, jos ylipäätään jelpataan. On totta, että matkan aikana sairastunut on ennakoimaton lisãtaakka ja jos muutenkin työn tohinassa oleva henkilökunta saa hyysãttãvãkseen sappinestettã oksentavan vihertãvän vãrisen pian pyörtyvän tyypin, niin kukaan ei varsinaisesti riemastu. Etenkin lânsimaat ovat varsin nihkeitã tãllaisissa tapauksissa, ei kai olla totuttu hajuihin, hitauteen ja heikkouteen julkisilla paikoilla ãkkiarvaamatta?
    Jos on taipumusta yhtãkkisiin tautikohtauksiin, suosittelen Afrikkaa ja etelã-Aasiaa, tosin Aasiassa apua tulee niin paljon, ettei jaksa jokaista kiittää.
    Pahimpia ovat itseäãn merkittãvinã pitãvãt puolitutut, jotka osuvat samlle lennolle. He ovat huipputaitavia tutkimaan suurella innolla katon rajaa ja opiskelemaan lattialaattojen liimaustekniikoita juuri silloin, kun heidân vieressään lipuntarkastuksessa alkaa huojua. Jos he sattumalta huomaisivatkin sairaskohtauksen, syyksi riittää se, ettã ovat menossa tãrkeään kokoukseen eikä mitenkãän voi nyt saada tartuntaa (vaikka ei ole tarttuva tauti, mutta sitã he eivat kuule, koska juoksevat desinfioimaan kâsiãän). Juuri ãskettäin olin Frankfurtin kentällä ja siellã ylifiksu brittipuolituttuni, joka mielellãän keskustelee kanssani terveenä ollessani kengistã ja mekoista, kaahasi ilmeisen sokeutuneena kauimmaisimpaan odotushallin nurkkaan tutkimaan puhelimestaan todennâköisesti sillâ hetkellã terveinä olevien parempien tuttujensa naamakirjapâivityksiä. Mutta onneksi lãhes joka kentällã on nykyään turkkilainen vessansiivoojamatami, joka lattioita pâivät päãksytysten pestyään lienee oppinut kuvioinnit ja liimaukset sen verran hyvin, ettâ huomaa lattialle vajonneen ihmisen laattojen seassa.



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äää! Mä vastasin äsken huolella. Ja painoin sitten lähettämisnappulan sijaan kirjaudu ulos -nappulaa. Kauan eläköön tampiot.

      Uusi yritys tiivistetysti:

      Tosi puistattavaa luettavaa. Kamalan epäinhimillistä. (Mietinkin just viime lennolla, että apua, mitä ihmettä jos alan cfs-pahoinvointioksentaa. Että ei taida herua kovin ystävällistä apua siihen sitten. Ei taida riittää toisten ihmisten heikkouden sietäminen niin pitkälle.)

      Onko sun kohtauksesi riippuvaisia rasituksesta vai voiko ne tulla milloin vain, töissä, kaupassa, kotona?

      Poista
  2. Kiitos Arthur-kuviwta! Ihania muistoja:) ja kärsivãllisyyttã uuden kattikamun odotteluun!

    Kohtaukseni tulee ihan koska huvittaa ( siis sappea, ei minua muuten) eli ennakoiminen on huiman hankalaa... mutta olen kehittynyt hoipertelussa aika mestariksi!

    VastaaPoista
  3. Uusi kattikamu on saapunut ja eka kuvaraporttikin on jo postattu. Niin vain elämä etenee :D

    Tosi ikävää tuo kohtaustenennakoimattomuus! Mutta hoipertelumestarius on sen verran harvinainen taito, että CV:ssä sillä voisi irrota tehtäviä elokuva-alalla. Ehkä.

    VastaaPoista
  4. Kiitos kun kerroit. Olen ollut avustajana autistiselle, jolloin olemme voineet välttää jonot, jotka ovat ahdistavia kun muut ihmiset tulevat liian lähelle artistista. Kansainvälisellä alueella olemme tähän asti löytäneet itse rauhalliset paikat ja kun on ollut kaksi henkeä toinen on mennyt ensin koneeseen käsimatkatavaroiden kanssa ja toinen aivan viimeisenä autistin kanssa. Nyt minulla on priority passport, jolloin tulevaisuudessa voin odottaa asiakkaan kanssa hiljaisessa usein puolityhjässä Loungessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lounge on kyllä erinomainen juttu tuollaisessa tilanteessa!
      Olisi kovin kiva, jos avustusjutut kehittyisivät vähitellen ottamaan huomioon hyvinkin erilaiset tarpeet (ja yleensäkin että ne toimisivat tasapuolisesti kaikille kaikkialla). Esim. pyörätuolia tarvitseva, joka matkustaa kahdestaan pienen lapsen kanssa, voi olla pulassa lentokenttäavustuksen suhteen... (Monella kun ei ole omasta takaa henkilökohtaista avustajaa.) Toinen ongelmakohta on juuri tuo rauhan ja hiljaisuuden tarvitseminen. Ja sitten en lepopaikan tarvitsijat... (Joku voisi todeta, että pysykööt ihmiset kotonaan, jos eivät pärjää. Mutta jos joku sanoisi niin, se olisi kyllä pöhkösti todettu.)

      Poista
  5. Voi vide, seuraavan kerran kun lennän jonnekin, tilaan tän palvelun, olen aivovamman saanut ja mun sietokyvyn rajoilla on ollut tuo jonottaminen.

    VastaaPoista
  6. Tuohan on hienoa, että saa avustajan tarvittaessa. Meillä on reissu edessä. Vielä täytyisi selvittää kulkuyhteydet lentokentälle. Voi olla, että otetaan bussi, tai sitten taksi. Saa nähdä. Meidän tytär tarvitsisi myös apua, mikäli yksin matkustaisi. https://www.lentoparkki.fi/

    VastaaPoista