sunnuntai 27. tammikuuta 2013

Raportti vasta-alkajan nukkekodinrakennushankkeen karikoista

Kaivoin parisen viikkoa sitten tudor-talon osat esiin pianon takaa. Olohuoneen pöytä (ja sen alunen ja välitön ympäristö) on ollut sittemmin hävityksen kauhistus, etenkin koska olen tudor-talon lisäksi säätänyt vanhan nukkekodin remonttia ja tehtaillut nukkekotihattuja, ja nukenkenkien tekoakin harjoittelen päivittäin. Odotan innolla tilankäyttöratkaisujani, kun kohta pitää lisäksi kaivaa ompelukone esiin.

Kerronpahan tässä nyt tärkeimmän  syyn, miksi tudor-talo on pysynyt osissa pianon takana. Se on ollut pianon takana (paitsi että sen esiinkaivamisesta seuraa hävityksen kauhistus ja sen valmistuttua sille pitää keksiä paikka) siksi, että pelkään tärveleväni sen. Olen rakentanut yhden nukkekodin asentamalla viinilaatikkoihin hienot (vinot) seinät. Sen lisäksi olen tehnyt joitakin keikkuvia nukkekotihuonekaluja ja sitten paljon pikkusälää. Mikään rakentaja en siis ole, ja vaikka Dolls House Emporiumin talot ovat laadukkaita ja sen vuoksi helpot koota ja niissä on hyvät ohjeet, siltikin ensimmäisen (ja tilasyistä kai viimeisen) talon rakentaminen, vaikkakin vain valmiista osista, jännittää. Minä ihan tunnetusti nimittäin olen tosi huono mittaamaan ja laskemaan ja hahmottamaan monia asioita. Koska tunnistan ongelmani, teen tarkistuslaskelmat aina 13 kertaa ja kirjaan kaikkea ylös, mutta hukkaan paperit, unohdan, mitä mittasin ja mitä pitäisi mitata, ja niin sitten kuluu miellyttävä kaksituntinen mittaillessa, kirjaillessa ylös ja huomatessa, että mittasin palan nurinpäin, oho, ja sitten pitää juoda kuppi teetä, kun säikähti niin, kun melkein teki tosi pahan mokan. (Pahan mokan oikeata tapahtumista odotellessa...)

Ja koska hahmotuskykyni on vähän rajallinen, unohdan mitata kerralla kaikki, mitä olisi kannattanut mitata. Jonka vuoksi olen joutunut kokoamaan talon maalarinteipin ja musiikkitietosanakirjasarjan ja keittokirjojen avulla muutaman kerran useammin kuin mielestäni on mielekästä.  Ehkä silti muillakin on samanlaista.

Nyt olen onnistunut vetämään sähköjohdoille reitit, ja parit niistä olen laudoittanut jo päälle. Olen siis saanut jopa kaksi lattiaa valmiiksi jo. Ja sitten yhdet seinät (seinämaalaushuoneen) ovat melkein valmiit. Kaikkia loppuja osia en ole edes pohjamaalannut vielä. Ja siitäpä tulikin riemu, kun hoksasin jälkijättöisesti, että olen alakerran huoneisiin roikkuvat lamput asentanut paikoilleen, mutta katot, joista ne roikkuvat, ovat vielä puhdasta mdf-levyä. Sain mukavaa lisähaastetta itselleni nyt tästä, että ne katot pitää maalata, kitata ja parruttaa, ja samalla saa koko ajan suojella kattolamppuja, ettei vahingossa maalaa ja kittaa niitäkin. Nämä ovat näitä tällaisia hoksauksia, joiden takia minusta olisi reilua, että saisin joskus vielä rakentaa toisenkin talon (jos nimittäin tämän valmistuttua sellaista ikinä enää koskaan haluan tehdä).


Keittiön ovien paikan tarkistus numero 4, ulko-oven avaamislinjan mittaus numero 3 sekä tulisija-alueen kartoitus numero 2.

Kuivarakennuskokeilu numero 13, syystä jota en enää muista, mutta jonka toivottavasti muistin tuolloin.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti